3.6.2017

9 KUUKAUTTA

ISO RAJAPYYKKI SAAVUTETTU! 9 KUUKAUDEN IKÄ 💜

Paino: 16.3 kg
Terveys: Paranemaan päin, vähän köhii kun innnostuu. Koko koira vaan hyppii seinille kun pitäisi levätä..

Siis Wandan kanssa nyt on semmoinen tilanne, että tuo murkkuikä tuo aika paljon haastetta arkeen. Säännöistä saadaan välillä vähän vääntää, mutta se kuuluu asiaan. Nyt olen ottanut Wandan kanssa arkeen todella tiukan linjan siitä, että minulle ei ryppyillä ja en siedä semmoista typerää vikurointia. 

Tavallaan korostuneesti nyt vaadin kunnioitusta ja sääntöjen noudatusta, koska sen kanssa on pakko olla tiukka. Murrosikä on koiralle vaikeaa, joten sitä voidaan helpottaa yhteisillä pelisäännöillä ja siten, että koira tietää mitä siltä odotetaan.

Käytännössä tämä näkyy näin:
  • ovista kuljetaan minun luvalla, tulee istua ja odottaa kunnes sanon "hyvä" (sama koskee autosta hyppäämistä)
  • ruoka tulee kun minä päätän, se ei tule ulisemalla ja vaatimalla
  • huomiotani ei saa sillä, että raapii tuolini selkänojaa ja/tai minun olkavarttani
  • jos käsken  tulla pois ikkunalta haukkumasta ja ohjaan sen kropallani pois, sinne ei ängetä sitten väkisin ja minua protestina purren --> täytyy istua ja rauhoittua
  • lenkillä ei vedetä, kun vetää niin pysähdyn ja sen tulee tulla takaisinpäin lähelleni
Eli tavallaan nyt meininkinä se, että kakaran tulee kunnioittaa minua ja sääntöjä. Hyvin toimiikin, helppoa arjessa kun W tietää miten haluan sen toimivan esimerkiksi ulos lähdettäessä. Toki vääntöjä tulee, esimerkiksi juuri noissa tilanteissa kun W haukkuu ja ohjaan sieltä pois. Hermo menee ja protestina sitten roikutaan käsissä hampailla.. tällöin tulee kurinpalautus ja on rauhoituttava.

Haasteista huolimatta on tuo koira täyttä rakkautta. Eilen me leikittiin nonstoppina 4 tuntia narupallolla, jonka jälkeen siitä katkesi se naru. Öisin Wanda nukkuu ihan iholla ja kiinni minussa, viime yönä useasti poski poskea vasten. Aamuisin se ei halua olla olohuoneessa, vaan se tulee luokseni ja sänkyyn hengaamaan viereeni.

Tänä aamuna nauroin sen pöhköyttä. Likka puhalteli nenästään ilmaa vesikuppiin, sen mielestä kuplien teko oli hirmu hauskaa. Halvat on huvit meillä, mutta ei se haittaa. Ollaan kyllä Wandan kanssa hitsauduttu yhteen, ollaan ihan paita ja peppu.

Elämäni koira, josta en kyllä tule luopumaan. Täyttä rakkautta ja ollaan mieletön parivaljakko, vaikka itse sanonkin. Se on vaan minun paras ystävä ja maailman rakkain minulle. En voi muuta sanoa, kuin että se vaan on täyttä rakkautta.









3 kommenttia: